info

Bon Energetyczny

 

BON ENERGETYCZNY

Przyjmowanie wniosków w GOPS pok. nr 1

od dnia 01.08.2024r. do 30.09.2024r.

W Dz.U. z 2024 r. pod poz. 859 opublikowano ustawę z 23.5.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego.

Z ustawy wynika m.in., że bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych za 2023 r. nie przekroczy kwoty 2500 zł, oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość takiego dochodu na osobę nie przekroczy kwoty 1700 zł.

W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekroczy te kwoty, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę. Ponadto:

  1. w przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złoży więcej niż jedna osoba, ten bon jest wypłacany osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza;
  2. na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego;
  3. liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.

Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

Ø  1 osoba – 300 zł

Ø  2 do 3 osób – 400 zł;

Ø  4 do 5 osób – 500 zł;

Ø  6 osób i więcej– 600 zł.

Przy czym, bon energetyczny przyznaje się w podwójnej wysokości w porównaniu z tymi kwotami, jeżeli główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Ważne

Bon energetyczny za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wypłaca się jednorazowo.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego:

  1. składa się odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. Wniosek złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania;
  2. składa się na piśmie w postaci papierowej i opatruje się własnoręcznym podpisem
  3. składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym;

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków zgodnie z art. 4 ustawy, z którego wynika m.in., że wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w ciągu 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia, przy czym przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Wnioskodawca może zaś jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.

W załączeniu wzór wniosku o Bon Energetyczny w formacie DOC (Word) oraz  klauzula informacyjna

Ważne

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu bonu energetycznego. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.

 

Wyświetlono: 586

Facebook.com X.com

Załączniki